Obrázek vrch

Jídelníček na míru

Potrava ovlivňuje Váš život

Většina z nás se stravuje bez vypracovaného systému. Hlavně když nám chutná a rychle se nasytíme. S množstvím jídla roste naše chuť, ale jíme opravdu to co nám prospívá? Dietologové bijí na poplach. Velká spotřeba živočišných bílkovin, tuků a rafinovaných potravin neprospívá našemu zdraví. Ano, to vědí všichni, ale málo kdo dokáže změnit své stravovací návyky. Není na to čas, potravinářský průmysl nám nabízí hotová jídla, reklamy nás přesvědčují o tom co je dobré pro naše zdraví. Sice tomu moc nevěříme, přesto si to zítra koupíme. Nemáme čas ani chuť si to ověřit. Ano, nemáme dostatek informací, co je pro nás dobré a co nám škodí.

V dnešní době existuje asi dvanáct druhů vyživovacích systémů. Hodně z nich je obtížných na realizaci. Jsou zejména podmíněné klimatickou oblastí, ve které člověk žije. Mnoho stravovacích systémů se navzájem vylučuje. Nejstarší systémy – vegetariánství, makrobiotika, jogínská výživa – mají už několik tisíc let.

Každý člověk je individuální bytost, jeho konstituce, kondice, rychlost metabolismu i genetická výbava je jiná, proto je nutno vzít všechny tyto aspekty v úvahu. Pro daný typ strávníka existuje daný typ pokrmu, který tráví bez problému a usazeniny jsou minimální. V přírodě se každý živočich živí určitým druhem potravy (jiný pro masožravá a jiný pro býložravá zvířata). Trávení pokrmu probíhá až v 50% pomocí enzymů, které jsou součástí  potravy ať rostlinného nebo živočišného původu. Žaludeční šťávy v těle konzumenta pouze nastartují samotrávící proces. Díky tomu je trávení, vstřebávání a vyměšování zrychlené. Všechny přírodní produkty se doporučuje jíst v celku (celozrnné a se slupkou). Příroda dala do vínku svým produktům přirozené kódy – hesla (bioinformace). Trávící systém má schopnost čtení těchto kódů ,což mu umožňuje snížit na minimum výdej energie na trávící procesy. Vzpomeňme si na Rubikovu kostku. Kdo zná heslo - návod (kód) ten bleskově dokáže kostku složit, kdo ho nezná tomu to zabere více času a energie. Jednoduše řečeno, pro určitý typ člověka existuje určitý typ potravy. Můžete doporučit někomu určitý typ jídla, ale pokud to nebude odpovídat jeho typu, nebude mu toto jídlo prospívat. Pro různé lidí stejné množství kalorií přispívá k tloustnutí a jiní naopak hubnou. Dnešní nauka o výživě dává důraz na kalorické a nutriční hodnoty, kdežto starověké dietology to nezajímalo. Hlavním kriteriem byla a je energie a informace obsažená v jídle.

Čínská výživa podle pěti elementů rozděluje potraviny na studené (citrusové plody, klíčky, vodnatá zelenina, jogurt), osvěžující (ovoce a zelenina našeho klimatického pásma), neutrální (obilí, vařené maso, luštěniny), teplé (tepelně zpracovaná zelenina, ořechy, koření, pohanka, jáhly) a horké (grilované maso, plísňové sýry, pálivé kožení, alkohol). Člověk v zimě preferuje tepelně zpracované potraviny (grilované maso nebo ryby, více kořeněné potraviny, svařené víno, zázvorový nebo yogi čaj, zapečené pokrmy, opražené ořechy a semena atd.). Horkokrevný člověk s vysokým krevním tlakem musí být opatrný. Oblíbené grilování masa v létě a ochlazování studeným alkoholem s sebou přináší spoustu komplikací. V létě si můžeme dopřát více ovoce a zeleniny, šťávy, džusy které ochlazují, naklíčené obilí. Přemíra tropického ovoce v zimě má na svědomí prudké ochlazení těla, rýmy a zahlenění. V zimě (a také pro posílení ledvin) se doporučuje častěji pohanka, kulatozrnná rýže natural, ryba, kořenová zelenina, fazole azuki, černé fazole (mají tvar ledvin). Ledviny mají rády teplo a teplá strava a nápoje tomu napomáhají. Na jaře můžeme přidávat více zelených natí, saláty, pórek, mladé kopřiny, pampelišky. Z obilí oves, kroupy, žito, pšenici, čočku, bílé fazole. Tyto potraviny přispívají k lepší práci jater a žlučníku, které mají v tomto období svou nejvyšší aktivitu. V létě nás osvěží sezónní ovoce a zelenina, ochlazující sýr tofu, kukuřičná polenta, rýže basmati, červená čočka. Dochází tak k podpoře srdce a tenkého střeva. Na podzim sklízíme zelí, dýni, cibuli, mrkev, hrách, jáhly (zklidní a podpoří rozhozený žaludek, slinivku a slezinu). Rýže natural nám posílí střeva a plíce, křen a hořčice pomáhá trávení, bílá ředkev rozpouští živočišné tuky a hleny v plicích a průduškách. Každá potravina má určitý typ energie, která má blahodárný vliv na určitý orgán.

Podívejme se na tři typy konzumentů z hlediska schopnosti trávení a vstřebávání potravin.

  1. Charakteristika konzumentů typu VÍTR: Osoba štíhlá středního až vysokého vzrůstu. ruka je při doteku chladná a suchá, typická je rychlá chůze. Rychle pochopí nové informace a rychle je zapomíná. Může sníst hodně, ale nepřibere. Má rád jídlo horké, těžké, olejovité, sladké, slané, kyselé, které mu prospívá. Často mívá suchou kůži, zácpu a bolesti kloubů a kostí. Neprospívá mu jídlo hořké, pálivé, trpké, suché, lehké a studené (syrové saláty, sušenky, sušené ovoce).
  2. Charakteristika konzumentů typu ŽLUČ: Střední postava, teplá načervenalá kůže, sklon k zánětů, horečkám, často řídké vlasy nebo pleš. Je horkokrevný, má dobré trávení, někdy pálení žáhy. Prospívá mu hořká chuť (káva, čekanka, hlávkový salát), sladká chuť, trpká chuť(čaj, trnky, brambory), studená, těžká (pšenice, hovězí maso, sýr, těstoviny) a suchá jídla. Dobře mu dělá makrobiotická výživa.
  3. Charakteristika konzumentů typu SLIZ: Mají problémy s nadváhou. Ruce bývají chladné a vlhké, chůze těžká pomalejší. Jedí málo, ale lehce přibírají na váze, řeč je pomalá, myšlení rozvážné. Mají pomalé plynulé pohyby,  pomalu pochopí nové informace, ale mají dobrou stálou paměť. Vhodné potraviny jsou lehké, teplé, hořké, svíravé (listová zelenina, jablka, hrušky, čočka), ostré koření. Pro tento typ lidí a také pro cukrovkáře, obézní, astmatiky, alergiky, zahleněné lidi a děti nejsou vhodné mléčné výrobky, kyselé ovoce, sojové boby, jídla těžká, studená, mastná, sladká a slaná. Sliz má nízkou trávicí sílu a suchá a hrubá trávicí struktura jídla trávení zlepšuje. Šťavnaté ovoce je pro lidi se slizem nevhodné (pouze sušené).

Většina z nás není vyhraněným typem, ale je kombinací všech tří charakteristik s jedním či dvěma převažujícími typy, například Vítr a Žluč. Základním vodítkem pro to co byste měli jíst je váš převažující tělesný typ. Aby věc nebyla tak jednoduchá, může se převažující typ osobnosti během dne měnit a pak to co vám prospívá ráno, nemusí vám prospívat odpoledne.

V jídelníčku má každé jídlo obsahovat všech 6 chutí (sladká, slaná, kyselá, hořká, trpká, pálivá). Nejvíce máte mít těch potravin, které vyrovnávají převažující charakteristiku. Nejméně máte mít potravin těch chutí, které vám škodí.

Sladká chuť posiluje, snižuje schopnost organismu k tvoření tepla, zahleňuje, napomáhá k zvýšení tělesné váhy. Kyselá chuť osvěžuje, zvyšuje chuť k jídlu, zadržuje tekutiny v těle, reguluje trávící procesy. Slaná zlepšuje chuť jídlu a trávení, zadržuje tekutiny v těle. Staří Řekové doporučovali po každém jídle rozpustit 2 až 3 krystalky soli na jazyku a slinu vyplivnout pro lepší zažívání. Hořká zvyšuje chuť k jídlu a zlepšuje trávení, stimuluje vylučování tekutin, čistí tělo, ředí krev, přispívá k hubnutí. Trpká chuť pomáhá v hojení ran, vysušuje, zlepšuje barvu kůže. Pálivá chuť normalizuje funkci žaludku a střev. Spojením dvou chutí můžeme ovlivňovat mnoho procesů v našem těle. Např. hořká a kyselá zahřívá tělo a podporuje hubnutí. Při spojení kyselé a slané budeme pociťovat teplo v těle, ale budeme i přibírat na váze. K pocitu lehkosti v těle pomůže chuť hořká a trpká. Chceme-li přibrat na váze jíme produkty slané a sladké (tukové vrstvy), nebo sladké a kyselé (podpora tvorby svalstva). Osoby s nízkým krevním tlakem získají více energie z potravin hořkých a trpkých.

Proto, abychom mohli aktivně ovlivnit své zdraví, je třeba znát svoji charakteristiku a to jak se během dne mění. To lze snadno zjistit pohovorem s odborníkem, nebo vyplněním dotazníku na internetu (viz ajurvéda). 

I když budeme znát a dodržovat uvedené informace, pro dobré fungování uvedeného systému stravování je třeba dodržovat ještě jednoduché ale důležité zásady:

1) Na jídlo si vytvoříme čas a klidné prostředí

2) Jídlo dostatečně dlouho žvýkáme (v ideálním případě třicetkrát jedno sousto)

3) Jídlo má být připraveno z kvalitních potravin

4) Mezi jídly bychom měli dodržovat přestávku alespoň 2 hodiny

5) Poslední jídlo by mělo být minimálně 3 hodiny před spaním

Vypracování a dodržování stravovacího systému, který nám pomůže žít zdravý a radostný život není jednoduché. Vyžaduje celoživotní úsilí, při kterém musíme překonat nejen sebe, ale i překážky, které nám klade do cesty naše okolí. A proto těm, kteří se toho odváží přeji ať jim odhodlání vydrží co nejdéle.

Nakonec musím zdůraznit, že nejen chlebem živ je člověk a pro kvalitní a zdravý život je třeba myslet nejen na dobrý systém stravování, ale i na ostatní aktivity těla i ducha. O tom někdy příště.


Pro sestavení jídelníčku na míru volejte 605 783 513

Nebo piště na email jersakova@volny.cz

DS Websites - výroba webových stránek   |    Svatební dekorace    |    Pohoří Biokovo    |    Náušnice Praha    |    Autosklo Praha    |    Eshop tvorba    |