Obrázek vrch

Makrobiotický jídelníček

Makrobiotická strava se skládá s 50 - 60% obilovin a jejich výrobků - z 20 - 30% běžné zeleniny a z 5 - 10% luštěnin a mořských řas. 5 - 10% polévek a z 5% ochucovadel a doplňkových potravin jako jsou nápoje, ryby a dezerty.

Zdravá výživa – nutnost nebo životní styl

Patříte k lidem, kteří se rádi starají o své tělesné, duševní a duchovní zdraví? Zaměřujete se z toho důvodu na správnou životosprávu, cvičíte, meditujete, navštěvujete zajímavé kurzy vedoucí k zdokonalení těla a ducha? Čtěte vhodnou literaturu? Máte přání vypadat dobře a cítit se dobře, udržovat své tělo svěží v každém věku bez léků a pomoci jiných?

Jistě jste na dobré cestě. Jedním z nejúčinnějších léků zůstává ale pro vás pořád strava. Již Hyppokrates řekl, "Kéž by vaše potraviny byly vašimi léky". Možná jíte i zdravě, přesto váš zdravotní stav není dokonalý. Trápí vás alergie, ekzémy, špatně spíte, máte celulitidu, sníženou imunitu, padají vám vlasy, vaše pleť není dokonalá. Možná jste slyšeli o léčbě stravou. Až začnete studovat různé stravovací směry, zjistíte, že vaše stravovací zvyklosti a kondice se mění podle toho, čím více informací máte a jak dalece jste schopní je uplatnit. Pak zjistíte, že jste nastoupili dobrodružnou životní cestu. Určitě jste slyšeli o výživě podle pěti elementů, makrobiotice a výživě dle Ajurvedy.

Jíst musíme denně nejen abychom doplnili energii, ale také abychom tělu dodali látky, které nezbytně potřebuje ke všem životním funkcím.

Makrobiotika vám řekne, proč máte určitou nemoc, vybírá potravina a dává do takových vzájemných poměrů a doporučuje k tomu takovou životosprávu, že přijímáme jen ty nejvhodnější živící, sytící a ochranné látky.

Rozděluje potraviny na uvolňující (jin), stahující (jang) nebo harmonické, kterými jsou: obiloviny 50%, bílkoviny 5%-10%, ořechy, semena, ovoce, zelenina, mořské řasy, jídla výživná, chutná, atraktivní. Největším zdrojem bílkovin (místo masa a mléka) jsou v makrobiotice bílkoviny rostlinného původu – luštěniny, tofu, seitan, natto, tempeh. Ke každému jídlu se doporučuje dostatek zeleniny našeho klimatického pásma (30%), která udržuje lehce zásadité vnitřní prostředí těla a tak náš organismus není nadměrně zatěžován trávícími funkcemi. Nevznikají usazeniny, tělo má dost energie na likvidaci bakterií, virů a toxických látek. Rafinované (sůl, cukr, bílá mouka, oleje), průmyslově zpracované a živočišné potraviny se nedoporučují. Pouze příležitostně. Cožpak si můžeme dopřát třikrát denně maso sedm dní v týdnu a další zdraví neprospěšné potraviny pokud máme takzvané civilizační nemoci, únavu, sníženou imunitu. Jsme na prvním místě ve světě v rakovině tlustého střeva!

Vyloučením masa, nebo alespoň jeho omezením se ulehčuje organismu, který musí vydávat mnoho energie na odstranění toxinů vznikajících při jeho trávení. Podobný problém stanoví i mléčné výrobky. V léčebných režimech se zcela vylučují. Začínají se rovněž množit důkazy, že mléko přenáší nežádoucí kalcifikace uvnitř těla. Téměř všechny cysty a nádory ženských orgánů má z velké části na svědomí mléčný tuk. Člověk neumírá stářím ale zanešením.

V dnešní době můžeme nalézt stovky zdravých kuchařek, informací na internetu, odbornou literaturu zaměřenou na zdravé potraviny, dostatek informací o nemocech, vznikajících z nesprávných stravovacích návyků, ale i nemocí vznikajících z takzvané zdravé stravy.

Znalost čínské výživy podle pěti elementů, nebo Ajurvedy nám také velice pomůže v sebediagnostice. Například ne každé tělo snese doporučené 2 až 3 litry tekutin denně, přemíru ovoce nebo spoustu "zdravých" jogurtů. Když jste typ Sliz, nebo vaše slezina nepracuje dobře máte smůlu, váš problém se zhorší. Při dostatku informací budete vědět, jestli například doporučený jogurt si můžete dát odpoledne nebo dopoledne a dále jestli si ho vůbec můžete dát, pokud trpíte chronickou rýmou nebo celulitidou. Hlavně vařte (při nedostatku energie)! Na tom se shodnou všechny východně vyživovací směry. Tepelně zpracovaná potravina představuje obrovskou výhodu. Spoří konzumentovi energii na trávení a přitom mu poskytuje více energie a živin. Vařené obiloviny vám začnou chutnat poté, co zjistíte jak dobře se po nich cítíte. I lehce tepelně zpracovaná zelenina je výborná. Výběrem vhodných potravin si můžete zvýšit vaši energii (čchi). Dozvíte se také, jaké chutě ovlivňují práci vašich vnitřních orgánů (slaná, pikantní, sladká, kyselá, hořká). Některé potraviny vás zahřívají, jiné ochlazují.

Proto znalost orientální diagnostiky je velmi důležitá. Když znáte svoje tělo a víte, jak reaguje na určitá jídla, můžete navrhnout jídelníček takřka na míru. Každá vráska či piha v obličeji, způsob chůze, pohybu, záliba ve studených nebo horkých jídlech, sladkých nebo slaných prozradí stav vašich vnitřních orgánů. Né vždycky co vám chutná, také vám prospívá.

Vybírejte si potraviny bez konzervačních látek, bez pesticidů, herbicidů, antibiotik, umělých barviv, nejlépe v Bio kvalitě. Jsou pod dobrou kontrolou a opravdovou kvalitu poznáte i na chuti. Hlavně je dopřejte svým dětem a nenechte se zlákat pestrou reklamou na nezdravé potraviny. Způsob stravování musí být flexibilní, musíte mít dostatek informací a vědět jaké účinky potraviny mají a co mohou způsobit. Až se naučíte vařit (na kurzech nebo od přátel) budou vám chutnat přesně ty věci, které vám dělají dobře. Je to otázka změny vědomí.

Rostlinná strava pomáhá našemu vědomí žít v harmonii, mění způsob našeho myšlení. Dobrý kuchař kontroluje zdraví těch, pro které vaří pestrostí způsobu vaření a výběrem potravin. Je to opravdu noblesní životní styl. Bez živočišných produktů dá se připravit stovky chutných kombinací, které uspokojí i náročného konzumenta. Mnoho vegetariánských restaurací a obchodů nabízí vynikající jídla dokonce i v Bio kvalitě. Přirozená jednoduchá strava prospívá nejen našemu zdraví, ale i celé planetě. Je ekonomická a ekologická. Průmyslová produkce masa přispívá v 80% ke globálnímu oteplování.

Etické důvody vedoucí k vegetariánství nebo veganství je kapitola sama o sobě. Mezi známé vegetariány patří mnoho nositelů Nobelové ceny, vědců, vynálezců, sportovců. Například A. Einstein, G. B. Shaw, A. Schweitzer, L. Pauling, I. Newton, L. da Vinci, Ch. Darwin, Dustin Hoffman, Paul Newman, Bob Dylan a další. Připojte se k vegetariánské elitě!             Začněte ihned, nečekejte na zítřek. Udělejte si program co budete denně vařit. Planujte si jídelníček dopředu nenechte to na náhodě nebo na nabídce supermarketu.

Zkuste rýži natural, která čistí a regeneruje místo bílé rýže nebo knedlíků (vaří se 50minut). Ráno si uvařte vločkovou nebo jáhelnou kaši s rozinkami a semínky slunečnice nebo dýně. Kousek masa nahraďte tofu karbonátkem nebo vegetariánskm řízkem(z prodejmy zdravé výživy). Jednou nebo dvakrát denně uvařte obilovinu, ráno než odejdete do práce pak nechte dojít pod dekou nebo večer na další den. K tomu kousek např. čínského zelí, mrkve nebo kvašenou zeleninu. To na začátek, pak už to pujde samo. Stýkejte se s přáteli, získáte inspiraci. Bude se vám dařit, nebojte se.

            "Kde je vůle tam je i cesta" (G.B.Shaw)


Pro sestavení makrobiotického jídelníčku volejte 605 783 513

Nebo piště na email jersakova@volny.cz

DS Websites - výroba webových stránek   |    Makrobiotický jídelníček    |    Chovatelské potřeby Praha 4 Libuš    |    Bydlení Říčany    |    Papírové tašky    |    Tunika pro plnoštíhlé    |